Onze organisatie

Vanuit vertrouwen. In gedeeld eigenaarschap. Waldorf School Amersfoort is gebouwd op het idee dat goed onderwijs ontstaat waar mensen verantwoordelijkheid nemen — samen, vanuit visie en vertrouwen.

Geleid door het hart van
de school

Pedagogisch zelfbestuur

Onze docenten vormen het hart van de school. Zij werken in een collegiaal bestuur — zonder hiërarchie, mét gedeelde verantwoordelijkheid. Dit zelfbesturende team geeft de koers van het onderwijs vorm en draagt samen zorg voor de kwaliteit, samenhang en bezieling van de school.

Juf Daphne vervult geen directeursrol in hiërarchische zin, maar is een inspirerende kracht binnen het docentencollege. Zij bewaakt het pedagogisch kompas, stemt af en houdt de koers helder voor ogen.

Juf Trudy, ook lid van het docentencollege, richt zich op de jongste kinderen en begeleidt het kleuterteam met aandacht voor hun ontwikkeling en welzijn.

Samen vormen zij oa de drijvende kracht achter de start van Waldorf School Amersfoort en zetten zij zich vol passie in voor een bezielde en gedragen schoolontwikkeling.

Bestuur en
toezicht

De school wordt ondersteund door een toegewijde stichting, waarbij Joris Blijenberg als directeur-bestuurder een cruciale rol vervult. Zijn taak is in de eerste plaats dienstbaar: hij zorgt ervoor dat het docententeam in een stabiele, goed georganiseerde omgeving kan werken.

De Raad van Toezicht bestaat uit een groep ervaren professionals, waaronder Fred Beekers, die diepgeworteld is in het vrijeschoolonderwijs. Deze Raad ziet toe op de continuïteit, de kwaliteit en de koers van de school vanuit een perspectief van lange termijn en duurzaamheid. Met zorgvuldigheid, deskundigheid en vertrouwen bewaakt zij de missie en visie van de school, en zorgt zij ervoor dat alles in lijn blijft met de waarden die de vrijeschoolbeweging kenmerken. De Raad fungeert als klankbord en steunpilaar, waarbij het welzijn van de leerlingen en de pedagogische integriteit altijd centraal staan.

Wat ons bijzonder maakt

Wij geloven in een school die leeft. Waar visie en verantwoordelijkheid gedeeld worden, en waar kinderen niet alleen leren, maar zich thuis voelen. Een plek waar onderwijs klopt — in ritme, relatie en richting.

Zelfbesturend onderwijs

 De docenten sturen de school. Dat zorgt voor betrokkenheid, bezieling en korte lijnen.

Kleine, hechte gemeenschap

 Persoonlijke aandacht en een vertrouwde sfeer voor kinderen én ouders.

Waldorf in een nieuw jasje

 Vernieuwend, fris én geworteld in de antroposofische traditie. Gewoon een bekostigde basisschool — met vrijheid in de vorm.

Ruimte voor verwondering

Leren met hoofd, hart en handen. Vanuit nieuwsgierigheid, niet uit druk.

Onderwijs in eigen handen

Bij Waldorf School Amersfoort is het onderwijs van de mensen die er elke dag mee werken: de docenten. Geen top-down beleid, maar gedragen keuzes — met ruimte voor verdieping, vernieuwing en verbondenheid. Zo ontstaat onderwijs dat leeft en beweegt met de kinderen én met de tijd.

Samen dragen we de school

Waldorf School Amersfoort is geen school van regels en protocollen, maar van mensen en vertrouwen. Een plek waar leerkrachten, ouders en bestuur samen bouwen aan betekenisvol onderwijs.

Door met elkaar verantwoordelijkheid te nemen — ieder vanuit zijn eigen rol — ontstaat ruimte voor vrijheid, verdieping en verbondenheid. Zo houden we koers. En blijft het kind altijd het uitgangspunt.

Een school kiezen is een groot gebaar. Aanmelden of je steun uitspreken kan vanaf nu.